Областният управител отмени две заповеди на кмета на Община Хасково


Повод за отмяната е депозирана жалба в Областна администрация Хасково за незаконосъобразни действия от страна на кмета на Община Хасково, свързани с преместваеми обекти по смисъла на чл.56 от ЗУТ и искана отмяна на обявени търгове за отдаване под наем на места, предвидени за поставяне на преместваеми съоръжения.

С разпоредбата на чл. 32, ал. 2, изр. 2 от Закона за администрацията на областния управител е предоставено специално правомощие да осъществява контрол върху всички незаконосъобразни актове на кметове на общини в областта (не само спрямо административните актове).

В първата заповед Т – 079 от 30.06.2011г става въпрос за отдаване под наем на 15 павилиона, намиращи се на различни места в града. В тази заповед е посочено местоположението на павилионите, но в предмета на търга не са посочени терените – частите от улици, от тротоари или от площади и т.н.,върху които са разположени отдаваните под наем павилиони съоръжения. Дори да се допусне, че се цели отдаването под наем на павилионите само като съоръжения, без конкретно място /част от имот/ на което да бъдат поставени /т.е. като движими вещи/, то в заповедта не следва да се указва точното им местоположение. Така указано местоположението на павилионите по улици, булеварди, площади, предполага наличие на правно основание за ползването на терена, върху който са разположени тези преместваеми съоръжения, каквото обаче в случая липсва.

Решение на Общински съвет – Хасково за отдаването под наем на части от имоти – публична общинска собственост, върху които са разположени съоръженията, предмет на търга не съществува към момента на постановяването на заповедта, което е нарушение на императивната норма на чл.14, ал.7 от ЗОС и чл.11 от Наредбата за общинската собственост. С издаването на заповедта за обявяване на търг за отдаване под наем на павилиони всъщност се цели заобикаляне на закона, за да се избегне вземане на решение от общинския съвет за отдаване под наем на имоти – публична общинска собственост, което е задължителна предпоставка за издаването на заповедта.

В посочените правни основания на Заповед №Т – 077/30.06.2011г. на кмета на Община Хасково е видно, че административният орган е приел, че е налице хипотезата на чл.20 от Наредбата за общинската собственост, която изисква Решение на Общинския съвет за определяне на наемната цена. Административният орган, постановявайки заповедта, не е приложил посочената правна норма в нейната цялост. Решение на общинския съвет за определяне на наемната цена явно липсва, предвид непосочването му в правните и фактически основания за издаването на заповедта.

Изложените съображения налагат извода за незаконосъобразност на двете решения на кмена на Община Хасково, поради което следва да се отменят.