РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Областна администрация

Хасково

 
Lion.JPG

 

ЗАПОВЕД

  РД-11-265

          град Хасково, 17.09.2010 година

На основание чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията, чл. 45, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 8, ал. 11 от Закона за общинската собственост, чл. 149, ал. 1 и ал. 5 от АПК във вр. с чл. 184 от АПК, жалба вх. №АК-04-02-2030 от 13.09.2010 год. подадена от Изпълнителния директор на МБАЛ АД и след като разгледах протокол № 34 на Общински съвет – Хасково  

 

ОСПОРВАМ :

Решение № 607 на Общински съвет – Хасково, прието с протокол № 34 на заседание, проведено на 27.08.2010 год.

 

МОТИВИ :

С решение № 607 Общински съвет – Хасково на основание чл. 6, ал. 1 от Закона за общинската собственост “обявява за частна общинска собственост Сграда с идентификатор 77195.725.80.1, със застроена площ 4450 кв.м., брой етажи 9, застроена в имот с идентификатор 77195.725.80 по КК на град Хасково.”

Така приетото решение е незаконосъобразно поради следните съображения:

Приемане на едно правилно и мотивирано решение от Общински съвет предполага съобразяване с изискванията на процесуалните норми, предвидени в АПК, относно съдържанието на административния акт и със специалните изисквания на Закона за общинската собственост и Търговския закон, каквито в конкретния случай не са налице.

На първо място от процесуална гледна точка нарушени са разпоредбите на АПК. Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за общинска собственост, имотите и вещите - публична общинска собственост, които са престанали да имат предназначението по чл. 3, ал. 2 /имотите, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение/, се обявяват от Общинския съвет за частна общинска собственост. В дадения случай решението на ОбС - Хасково е общ административен акт, с оглед на  еднократното му правно действие и засягане права, свободи и законни интереси на неопределен кръг лица. След като решението по чл. 6, ал. 1 от ЗОС е общ административен акт, то налице е нарушение на процедурата по издаване на този акт в хода на административното производство. Съгласно чл. 66 от АПК не е извършено уведомяване, съответно не е осигурено участието на визираните като заинтересовани лица по смисъла на чл. 69 от АПК, както и не са посочени формите на участие на заинтересованите лица. Това нарушение представлява достатъчно основание за отмяна на така прието от ОбС – Хасково решение №607.

Освен това само по себе си решението е прието при пълна липса на мотиви, което води до неговото опорочаване и е съществено нарушение на изискванията за форма на административния акт, съгласно чл. 59, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 74 от АПК и представлява друго самостоятелно основание за отмяната му. Поради липсата на мотиви не може де се извлече действителната воля на ОбС, както и съображенията довели до приемането на това решение, което неименуемо води до затрудняване упражняването на контрол за законосъобразност от страна на Областния управител, респ. на съда.

От гледна точка на Закона за общинската собственост, съгласно чл. 2, ал. 2 от с.з не са общинска собственост имотите и вещите на търговските дружества и юридическите лица с нестопанска цел, дори ако общината е била единствен собственик на прехвърленото в тях имущество. В този смисъл е неясно как и на какво основание посоченият имот, представляващ част от имуществото на търговско дружество е актуван, като имот публична общинска собственост /13.10.2009 год./, предвид и повелителният характер на забраната в чл. 7, ал. 2 от ЗОС за разпореждане в полза на трети лица на имоти и вещи – публична общинска собственост. По преписка за деактуване, служебно известна на Областния управител е представено извлечение по с/ка 201 “земи” към 31.12.2000 год. по баланса на МВАЛ АД гр. Хасково, от което е видно че “хирургически блок със застроена площ от 4 500 км.м “ е заведен по същата. Съгласно Заповед №РД-19-11 от 18.08.2000 год. на основание Закона за лечебните заведения се преобразува публично здравно заведение Обединена районна болница гр. Хасково в лечебно заведение с наименование МБАЛ АД гр. Хасково, като новото лечебно заведение поема всичките активи и пасиви на старото по баланса й към 31.05.2000 год. Въпросната сграда няма необходимата завършеност, съобразно изискванията на закона. Ноторно известно е, че и към настоящия момент представлява незавършен строеж и като такъв следва собствеността на земята, върху която се строи т.е собственост на болницата. С други думи казано, така нареченият “хирургически блок” представлява част от имуществото на търговското дружество. Следователно ОбС – Хасково, взема решение за нещо, което не е негова собственост, извън неговия патримониум и на практика излиза извън своите компетенции, като това от своя страна води до нищожност на взетия акт. Дори и ако приемем, че така взетото решение отговаря на изискванията на закона, в конкретния случай ОбС – Хасково действа не като орган на местното самоуправление с властнически правомощия, а като акционер, притежаващ част от капитала на МБАЛ АД гр. Хасково. В тази връзка посоченото решение на Общинския съвет следва да отговаря на изискванията и на Търговския закон за правно валиден акт на акционер в общото събрание на дружеството за разпореждане с имущество на същото.  

Решение № 607 е взето въз основа на докладната записка от Кмета на Община Хасково за предложение за промяна статута на общинска собственост, в която се цитират две решения №№399 и 400 от 30.10.2009 год., касаещи откриване “процедури за разпореждане с обект “Хирургически блок към Многопрофилна болница”, застроен в имот с идентификатор 77195.725.80 по КК на град Хасково”.Тези две решения са нищожни и като такива не могат да породят целящото правно действие. Приемането на пазарна оценка и откриването на процедура за продажба чрез публичен търг на обект “хирургически блок към Многопрофилна болница” или замяната на същия са актове на разпореждане с общинска собственост. Такова разпореждане е напълно нищожно, защото предмет на сделките по силата на ЗОС не могат да бъдат обекти публична общинска собственост /още по малко такива, които въобще са изключени от гражданския оборот/. Следователно при наличието на Акт за публична общинска собственост /не вписан по надлежния ред в Агенцията по вписвания/ към онзи момент /30.10.2009 год./  са приети две решения /цитираните по – горе/ от същата дата напълно нищожни, поради липса на материална компетентност. Ако се приеме, че с решение №607 се цели да се санира тази недействителност, то и това се явява невъзможно. Първо поради наличието на чл. 34, ал. 4 от ЗОС и второ поради факта, че и в този случай общинският съвет ще излезе извън своите правомощия, което води до нищожност, въз връзка с упоменатите по-горе обстоятелства.   

Освен всичко изложено до тук следва да се отбележи, че пълната липса на годност в сградата /липсата на акт 15 или 16/ води до невъзможността същата да бъде самостоятелен обект на правото на собственост и следователно не може да бъде част от гражданския оборот, още по - малко да се сменя статута от публичен в частен или с други думи казано не може да бъде предмет на решение от страна на ОбС – Хасково.

Изложените съображения налагат извода за незаконосъобразност на така приетото решение решение № 607 на Общински съвет – Хасково, прието с протокол № 34 на заседание, проведено на 27.08.2010 год., при грубо нарушение на процесуалните и материалноправните разпоредби, и като такова Ви моля да го отмените, а решения №399 и №400 от 30.10.2009 год. на Общински съвет – Хасково прогласите тяхната нищожност.

Препис от Заповедта да се изпрати на Кмета на Община Хасково и на Председателя на Общински съвет – Хасково за сведение, а на Административен съд – Хасково по компетентност, заедно с материалите по преписката за произнасяне по същество.

 

 

 

РУМЕН ДАНЕВ

Областен управител на Област - Хасково